Ukens serietips!

Categories Blogg

God lillelørdag! Vanligvis ville jeg sett på denne dagen som en unnskyldning til å ta seg et glass vin, det er jo tross alt lillelørdag og snart helg, og ikke minst ferie. Men nei, den tid er forbi og det føles merkelig digg. Jeg føler meg veldig tilfreds med valget mitt, og det føles helt uaktuelt å ombestemme seg. 

I går snakket jeg lenge på telefonen med en av mine beste venninner, og fant ut at jeg har glemt å legge ut oppskriften jeg bruker på carbonara! Jeg lagde det i forrige uke men har av en eller annen grunn glemt helt å legge det ut, så det kommer i morgen eller i kveld. Nå tenkte jeg legge ut min beste ferietips denne uken! Wow, veldig upassende autokorrekt, mener selvfølgelig serietips. Denne uken tenkte jeg dele tre serier fra tre forskjellige sjangre: drama, komedie og thriller. 

Først ut, Ex on the beach. Her får du virkelig alle tre sjangerene i ett! Det er drama, det er morsomt og det er spennende. Det beste av alt: Du får alle tre sjangerne på akkurat samme tid! Hva er vell morsommere, mer spennende eller mer dramatisk enn når noen møter en person de har ligget med på èt nachspiel for fire år siden samtidig som noen sitter naken og krangler mens en annen står med en flaske opp i rumpa? Blir det egentlig bedre enn det? Ja, det blir veldig mye bedre enn det. 

For de som ikke tok den, det var en spøk. En forsinket aprilsnarr om du vil. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som anser programmet som lett underholdning, men det kommer aldri til å bli noe jeg vil anbefale videre. 

Den første serien jeg vil anbefal nevnte jeg forleden dag, Papirhuset. Eller La casa de papel som den egentlig heter. Serien er som du kanskje skjønner ikke engelsk eller norsk, den er på spansk. Det er vanligvis en faktor som ville fått meg til å ikke se den, men herregud jeg er glad jeg gav det en sjanse. Sesong fire kom ut forrige fredag, og et par dager senere satt jeg igjen med den samme sorgen som jeg gjorde da sesong tre var ferdig. Dette er en av de seriene som gir deg et tomrom når du har ikke har mer igjen, for alt du vil er å vite hva som skjer videre. 

Jeg har ikke lyst å røpe for mye av hva som skjer, men den røde tråden gjennom serien er bankran. Et helt magisk og fantastisk planlagt bankran. Alt gjøres på en måte som får deg til å sitte måpende og konstant overrasket. Til tider føles det litt som at du er med på hele greia, og når karakterene har det vondt, så får du også vondt. Dette er virkelig en serie som griper deg og ikke slipper. Serien ligger på Netflix. 

Neste ut er Sigurd fåkke pult. Tittelen er litt vulgær, men serien er faktisk veldig fin. Den er morsom, men jeg syntes også at den er veldig trist. Jeg vil si at den er en god blanding av drama og komedie, for du føler virkelig med stakkars Sigurd. Ikke fordi at han ikke har noen å ligge med, men fordi han er så sosialt utilpass at alt du vil er å hjelpe han. Det kommer så godt frem hvor integrert han er i dataverden sammen med bestekompisen Mats, og hvor hinsides komplisert det er for ham å snakke med jenter. 

Serien følger som du kanskjer skjønner Sigurd, han er 25 år og jobber på en telefonbutikk. Han har ikke hatt sex siden han var 18, og dette er noe som plager han på en daglig basis. Vi følger Sigurd gjennom situasjoner som til tider gir deg litt lyst å se bort fordi det er såpass pinlig at man bare vil gjemme seg, men det er noe spesielt med serier som gir deg sterke følelser. Seks episoder ligger ute på Dplay nå, nye episoder kommer hver torsdag. Hvis du har Dplay vil jeg også anbefale Hvite gutter som kommer med ny sesong 16 april. 

Siste anbefaling i dag er The bold type. Jeg tror grunnen til at jeg liker denne serien er fordi den er så lett, også er jentene så utrolig enkle å bli glade i. Jeg liker best thrillere, men jeg liker også å kunne lene meg tilbake uten å trenge tenke så mye. Dette er en av de seriene som hjelper meg der. Jeg vil ikke diskriminere noen, men jeg vil nok si dette er en skikkelig jenteserie, mest fordi du blir del av en jentegjeng som du som jente kjenner deg igjen i. En miks av “sex og singelliv” og “gossip girl” tror jeg at jeg lander på. 

Serien følger Jane, Sutton og Kat som alle jobber for Scarlet magazine. De er selvfølgelig bestevenner og deler det meste med hverandre. En av dem møter utfordringer i søket etter drømmejobben, en av dem finner som assistent kjærligheten med sjefen, og den siste finner ut av sin egen legning. Forskjellige hverdager som tvinnes sammen av vennskap. Hvis du fortsatt leser, så skjønner du at dette er, som jeg sa, en skikkelig jenteserie. Lett feelgood underholdning.

Håper du fikk litt inspirasjon til gode serier dersom du trengte det. Hvis du trenger et middagstips kan jeg fortelle at jeg lagde en av mine bedre laksemiddager i går. Pannestekt laks marinert i sitronpepper og salt, ovnsbakte poteter som du finner her, grønnsaker (delikatesseløk, hvitløk, brokkoli, paprika og cherrytomater) bakt i folie og aioli. 

I dag skal jeg lage noe helt nytt, etter et tips jeg fikk fra en venninne jeg gikk folkehøgskole med. One pot thai pasta, oppskriften ligger på Vegetarbloggen men jeg har tenkt å lage den litt annerledes. Jeg skal komme tilbake til dere med resultatet, men de som vil følge prosessen kan gjerne følge meg på snapchat (mkosbakk). Håper alle har en fin påske x

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *