Oppskrift på pad thai

Categories Blogg

Hey all you cool cats and kittens, it’s Carole Baskin. Neida, det er meg Martine. Til alle dere som ikke tok denne, sjekk ut Tiger King på Netflix og bli sjarmert av Carole slik som resten av verden har blitt de siste ukene. I dag skal jeg dele oppskrift på pad thai som smaker helt utsøkt, hilsen en som har spist mye god pad thai. Jeg ble veldig overrasket over hvor enkelt og raskt det var. Jeg er jo vant til å holde på i flere timer når jeg lager mat, men dette tok bare 30-40 minutter. Man trenger litt ingredienser som man vanligvis ikke har liggende, men som jeg vil anbefale å kjøpe for å få et bra resultat. Blant annet nudlene, finn heller en asiatisk butikk som selger brede risnudler fremfor å bruk tynne (det har faktisk veldig mye å si). 

Jeg har fryseren full av kylling så valgte å bruke det fremfor reker/scampi eller tofu. Jeg skal være ærlig og si at det ikke kun var derfor, jeg er hverken glad i scampi eller tofu så valget var ganske enkelt. Men dette kan godt lages av både pescetarianere, vegetarianere og veganere. Her er det jeg brukte: 

  • 3 stk kyllingfilet
  • 200 gr brede risnudler
  • 1 gulrot
  • 2 vårløk
  • 1 kinesisk hvitløk
  • Bønnespirer
  • Soyasaus
  • 2 ss brunt sukker
  • 3 ss fiskesaus
  • 2 dl vann
  • 1 ss koriander
  • 1 ts peanøttsmør
  • 2 egg
  • Peanøtter
  • Lime

Hadde jeg skulle gjort det om igjen ville jeg jeg også tilsatt en chilli eller to for litt mer smak. For å gjøre retten mer vegetar bytte kyllingen ut med tofu og fiskesausen ut med 2 ss peanøttsmør og 1 dl soyasaus. 

Så over til matlagingen. Legg nudlene i varmt vann mens du kutter opp grønnsakene og kyllingen, pass på at de ikke ligger for lenge og blir for myke (de er best når de er litt al dente ettersom de også skal i pannen, mine ble litt for myke men det gikk fint). 

Hell av vannet på nudlene og stek kyllingen i rikelig med soyasaus. Mens kyllingen steker kan du hakke opp peanøtter som skal brukes som topping, ikke bland det inn mens det steker, da blir de myke og ødelegger smaken. Dersom du ikke har morter kan peanøttene legges i en plastpose og slås til smuler med å bruke for eksempel en kjevle. Når kyllingen er gjennomstekt legger du til alle ingrediensene bortsett fra egg, peanøtter og lime. 

Når alt er godt blandet og sausen har trukket godt inn flytter du alt i pannen over på en side og har de to eggene i pannen. Rør dem godt så de tykner før du blander de inn med resten. 

Så er det klart for servering!

Dryss over peanøtter, skvis litt limejuice (for mye lime gjør det for bittert så vær forsiktig) og kos deg. Som jeg nevnte på Instagram og Snapchat i går så brukte jeg regelmessig å spise på Wagamama da jeg bodde i England, for der lagde de en helt vanvittig nydelig pad thai. Det har i mange år nå vært min store favoritt innen thaimat, så det at jeg endelig har klart å lage det selv med et godt resultat er banebrytende for min del. Jeg tror nok dette kommer til å bli en gjenganger her i huset fremover. 

Oppskriften jeg har lagt ut nå er en blanding av mange oppskrifter jeg har funnet på internett. Det er mange som gjør det på forskjellige måter, og som bruker mange forskjellige ingredienser. Jeg trikset det litt til på min egen måte, og det ble heldigvis mye bedre enn forventet. Hvis du har noen tips til forbedring, send meg gjerne en melding! Lykke til med matlagingen x 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *