Ovnsbakt potet og rødvinssaus

Categories Blogg

Hei og hopp din fluesopp! I morgen er det endelig helg, og for min del betyr det ekstra god mat og kanskje (garantert) et glass vin eller to. Jeg lager som jeg har nevnt tidligere biff hver fredag, og det som er så fint da er at det kan lages på så vanvittig mange måter! Biffen er som regel den samme, men tilbehøret er det som gjør det forskjellig. Denne tradisjonen har lært meg mye om potet, som faktisk er verdens mest fleksible grønnsak. Det jeg skal dele nå er ikke bare noe av det enkleste tilbehøret du kan lage, men også noe av de beste. Det du trenger er: 

Poteter

  • Mandelpotet eller morenepoteter
  • Krydder
  • Olje

Rødvinssaus

  • 2 sjallotløk
  • 1 ss smør
  • 3 dl rødvin
  • 3 dl oksekraft
  • Salt og pepper

Potetene kan gjerne klargjøres dagen før du skal lage de. Alt du trenger å gjøre er å legge potetene i en plastpose, ha over krydder og olje, rist godt og legg til marinering. Om du ikke har så god tid kan du gjøre som nevnt og få de rett i ovnen også. Det viktigste her er egentlig krydderet, dette er det jeg bruker: 

Nå som jeg skulle skrive om dette krydderet kom jeg på at jeg faktisk har delt denne oppskriften før, når jeg lagde koteletter med løksaus! Men, da blandet jeg også sjallotløk og hvitløk sammen med poteten, og det vil jeg egentlig ikke anbefale så gå heller for denne oppskriften. Her har dere da altså bilde av ingrediensene til krydderet, som man enkelt kan lage selv. Jeg syntes denne blandingen er perfekt for poteter, men jeg følger ikke oppskriften helt som sier at det skal tilsettes mot slutten av stekingen, da bruker jeg det heller til å marinere. 

Om de har marinert fem minutter eller et døgn spiller ikke en så stor rolle, når du er klar for å lage de settes ovnen på 220 grader over og undervarme. Når ovnen er varm skal potetene steke i 30 minutter, men se an om de trenger mer tid. Dette gjelder spesielt mandelpoteter da de ofte varier veldig i størrelse. Potetene skal vendes hver 7-8 minutt  så de ikke blir svidd. 

Over til rødvinssausen. Start med å finhakk sjallotløk og fres den i litt smør til den lysner. 

Videre tilfører man rødvin, den skal kokes inn til det bare er ca 0,5 dl igjen i kjelen. Til slutt skal oksekraften tilsettes, og sausen skal koke i 5-10 minutter. Tilsett salt og pepper i ønsket mengde og smak deg frem til du er fornøyd. 

Dette er en veldig tynn saus, men jeg syntes den er perfekt sånn. For de som ønsker en tykkere saus er det bare tilsette maisenna, noe jeg personlig aldri kommer til å gjøre igjen. Jeg har brukt maisenna EN gang i hele mitt liv, og det var første gang jeg lagde denne sausen. Jeg er glad i tykk saus og syntes den var alt for tynn for min smak, og en halv pakke maisenna senere hadde jeg gjort den om til sand. Den smakte så stygt at jeg måtte løpe på butikken å kjøpe ferdigsaus, noe som var veldig trist fordi jeg hadde brukt en oppskrift jeg hadde funnet på nettet med mange flere ingredienser enn det jeg bruker nå, i tillegg til at jeg hadde kastet bort en halv liter rødvin.. Rip. 

En av tingene som var annerledes med sausen jeg lagde før var at jeg tilsatte usaltet smør, og det syntes jeg ødelegger hele smaken. Sausen ender opp med å kun smake smør, og blir generelt ganske kjip. Rødvinssaus smaker forresten sinnsykt godt til rotgrønnsaker, så vil anbefale å ha det til. 

Fikk en melding i går om at jeg var på topplisten, og det var helt sinnsykt koselig å se! Jeg syntes det er så utrolig hyggelig at så mange dropper innom her og er interesserte i det jeg skriver og det jeg lager at jeg finner faktisk ikke ord. Det får meg til å tenke at det ikke bare er jeg som syntes dette er gøy, og det er jo fint for både meg og dere. 

Hvor mange dager i uken er det egentlig lov å spise pasta? Er det en grense? I såfall tror jeg egentlig ikke jeg vil vite om den. Det er ikke så veldig lenge siden jeg lagde carbonara for første gang, men det var så himla godt at jeg prøvde meg igjen i går. Det ble like godt denne gangen så jeg skal legge ut oppskriften jeg bruker en annen dag. I dag er det egentlig texmextorsdag, men siden jeg har mat som går ut på dato i dag blir det heller hjemmelaget pizza. Det er egentlig ganske trist, for pico de gallo og guacamole er blitt en ny favoritt, men det får vente. Håper alle gleder seg til helg og har det bra under de omstendighetene vi lever i, jeg sender kjærlighet x

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *