Oppskrift på Beef Wellington, og mange grunner til å ikke lage det

Categories Blogg

Jeg elsker å lage mat, med det mener jeg at jeg virkelig koser meg på kjøkkenet og ser på det som et skikkelig lyspunkt i hverdagen. Det startet veldig bra når jeg i går prøvde meg på Beef Wellington, jeg tok meg et glass vin og fant frem alle ingrediensene kl 17. Det hele så sånn ut: 

Når jeg ser på dette bildet nå føler jeg at jeg burde skjønt alvoret, men den gang ei. For hver time som gikk ble jeg bare mer og mer stressa, og når maten endelig stod på bordet kl 01 var jeg rett og slett utslitt. Syv timer (SYV!!!) tok det å lage Beef Wellington. Var det verd det? absolutt ikke. Kommer jeg til å prøve igjen? selvfølgelig. 

Poteten og rødvinssausen kommer jeg til å lage et eget innlegg til med oppskrift, fordi det syntes jeg de fortjener. Akkurat med denne biffen vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte, det er så mye å klage på! Jeg har aldri jobbet med butterdeig før, den deilige indrefileten fortjente bedre enn dette, alt det unødvendige arbeidet og ikke minst alt jeg glemte i prosessen. Men kanskje min bevissthet rundt dette gjør at du kommer til å lykkes hvis du prøver. 

For det første, kjøttet bør være romtemperert når du starter. Ha det derfor gjerne liggende på kjøkkenbenken fra du står opp, for dette tar lang tid. Hva gjorde jeg? Kjøpte det kl 14 fra en iskald ferskvaredisk. Men akkurat det var ikke verdens undergang, den kommer senere. Start med å mariner kjøttet rikelig med salt og pepper før det brunes på sterk varme. Når dette er gjort skal det smøres inn med sennep (Ramsay foreslo English mustard så jeg hørte på ham) med en gang det er tatt av varmen så det trekkes skikkelig inn i kjøttet. 

Jeg er ikke fan av sennep, men dette ga faktisk en utrolig god smak. Når dette er gjort skal biffen igjen hvile til den er romtemperert, da har man tid til å forberede soppblandingen som skal legges rundt biffen. 

Jeg brukte portobellosopp, aromasopp og sjampinjong, så kuttet jeg fire-fem sjallotløk med tre fedd hvitløk, og litt bladpersille. 

Sopp smaker best når man legger til veske, jeg gikk for hvitvin. Jeg så noen bruke whisky, men det hadde ikke jeg så da var jeg litt kreativ. Hva tror du skjer nå? Joda denne skal også avkjøles. Det går veldig mye tid til avkjøling, noe som egentlig er greit ettersom man får tid til å forberede andre ting, men dette var litt i overkant. Her kommer den første store feilen jeg gjør. Jeg glemmer at jeg har kjøpt brødsmuler som skal blandes inn med soppen, som gjør at jeg blir stående en god stund å presse ut veske fra soppen. Brødsmulene ville nok hjulpet med å trekke den til seg, men neida dette gjorde jeg for hånd. 

Når alt er avkjølt legger man parmaskinke og soppblandingen oppå plastfolie før man ruller biffen inn. Gjett hva du skal gjør nå? Vente. Igjen. 30 nye minutter går hvor biffen skal hvile i kjøleskapet, på dette tidspunktet var alt annet klart så jeg kjente meg ganske frustrert og sulten. Det irriterer meg også hvor enkelt det hele føles ut når jeg nå skriver det, for enkelt var det ikke.

Neste feil: Jeg har som sagt aldri jobbet med butterdeig, så den klarte jeg kjevle ut så den ble alt for tynn, noe jeg er veldig sikker på at ødela hele greia. 

Neste steg var å pensle rundt biffen med egg så deigen festet seg skikkelig. Så stakk jeg et steketermometer inn i midten og stekte den på 220 grader til den nådde en kjernetemperatur på 57 grader. Det var litt irriterende når jeg tok den ut og bunnen var helt rå, men her har jeg heldigvis lært hva man ikke skal gjøre. 

Som tilbehør gikk jeg for ovnsbakte poteter og honningglaserte rotgrønnsaker. Hvis jeg skulle gjort dette igjen ville jeg gått for tilbehør som ikke trenger en tur i ovnen, for det at jeg hadde poteten under biffen i ovnen gjorde at det ikke kom noe varme der. Jeg måtte derfor legge den inn for å få stekt undersiden litt, noe som igjen gjorde oversiden myk, katastrofe. 

Så ja, dette kunne gått bedre. Med mindre du har god tålmodighet og tåler at det ikke blir perfekt første gangen kan du godt prøve, men dette er ikke noe jeg ville gjort hver dag. I kveld tar jeg en pause fra matlagingen og bestiller en pizza, men i morgen er jeg tilbake og tenker at jeg skal prøve meg på hjemmelaget hamburger. 

Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på bloggen jeg har startet fra folk jeg ikke kjenner og som ikke kjenner meg, derfor tenkte jeg å skrive et innlegg i morgen der de som ikke vet hvem jeg er kan få litt bedre innsyn i det. Håper alle har hatt en veldig fin helg og at dere får en fin søndagskveld. Her blir det som sagt pizza og farmenfinale. x

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *