Minitoppblogger gir deg oppskrift på gyros

Categories Blogg

Det er kanskje ikke så stort, men for meg er det det. Jeg er veldig opptatt av at jeg ikke skriver denne bloggen for å bli noe stort, men jeg syntes uansett at det er veldig gøy å se hvor jeg ligger på topplisten. Og da jeg våknet i dag tidlig å fant meg selv på toppen med neste tusen lesere, gjorde det meg skikkelig glad. At folk klikker seg inn hit for å lese det jeg skriver, eller se på bildene jeg legger ut, er så hyggelig. Jeg skjønner at det ble mye trafikk i går på grunn av prosjektet mitt her hjemme, og det med god grunn. Det ble jo ganske så bra?

Jeg kjenner at det allerede klør i fingrene etter et nytt prosjekt å ta tak i, så de som har tips til morsomme ting å lage kan gjerne sende meg en melding. Jeg har et lite dagsprosjekt som jeg skal jobbe med på torsdag, for da får jeg meg nemlig en “ny” grill! Det kan ikke sies med ord hvor mye jeg gleder meg til å ha en egen grill, for det har jeg aldri hatt før. Jeg skriver ny i hermetegn fordi den er kjøpt på finn, og ser helt j*vlig ut. Det er en Weber-grill og jeg får den skambillig, men den er kjempe skitten og har litt rust. Akkurat det syntes jeg bare er greit, for da har jeg noe å holde på med på torsdag. Når jeg får den så billig som jeg gjør koster det meg (bokstavelig talt) ingenting å ta på meg vaskehanskene å skrubbe litt. 

Så over til forrige ukes støreste matglede. På søndag lagde jeg gyros, og da lagde jeg både marinade og pitabrød fra bunnen. Jeg angrer veldig på at jeg ikke lagde tzatziki også fra bunnen, ettersom jeg uansett måtte kjøpe gresk yoghurt til marinaden, men det får jeg gjøre neste gang. En annen ting jeg angrer på er at jeg brukte storfekjøtt i stedet for kylling, for det tror jeg hadde blitt mye bedre. Men nå har jeg lært. 

Det man trenger er: 

Marinade

Gresk yoghurt

Oliven olje

En sitron

Koriander (krydder)

Paprika (krydder)

Cumin (spisskummen)

Kanel

Cayennepepper

Salt og pepper

Kjøtt av lam, storfe, svin, kylling eller det du måtte ønske

Pitabrød

2 ts tørrgjær

1 ts sukker

1 ts salt

1 ss oliven olje

2 dl vann

1 dl melk

7,5 dl mel

Tilbehør

Tzatziki

Agurk

Rødløk 

Salat

Det første jeg gjorde var å lage marinaden, så kjøttet fikk marinere mens jeg lagde pitabrød. Jeg har ikke skrevet hvor mye man skal ha av vær ingrediens fordi jeg selv bare kjørte på uten å måle opp. Jeg tenker at om man tar 4 dl yoghurt og 1 spiseskje av hvert krydder bør det bli bra, men du kan også bare stole på deg selv og kjøre ditt eget løp, det er opp til deg. Når marinaden er ferdig vendes kjøttet godt inn før man legger plast over og setter det i kjøleskapet. 

Så kan man sette deigen til pitabrødene, husk at væsken skal være fingervarm. Jeg brukte deigprogrammet på brødbakemaskinen min, da eltes deigen i en halvtime før den får heve i en time. Dette kan selvfølgelig gjøres for hånd, da kan man elte i ti minutter og la den stå til den har dobbelt seg i størrelse. Når man er ferdig å elte deigen skal man smøre den inn med litt oliven olje før den settes til heving.

Samtidig som deigen hever kan man gjøre klart tilbehøret. 

Del deigen opp i åtte “boller” og legg dem til siden med et kjøkkenhåndkle i 15 – 20 minutter, dette gjør at deigen blir enklere å kjevle ut. Når du har kjevlet deigen til sirkler på størrelse med et middagsfat, legger du dem i stekepannen som skal stå på middels til høy varme. Brødene skal bare trenge å være på panna i 1 – 2 minutter, hvis de ligger for lenge blir de tørre. Derfor bør man være tålmodig å ikke legge de på før det er vamt nok. Man trenger ikke ha noe i pannen før man legger på brødet, det er såpass mye olje i dem at det skal gå fint å legge de rett på. Dersom man har en gammel stekepanne der alt fester seg kan man vurdere det. 

Når brødene er ferdige legger man dem i et kjøkkenhåndkle mens man steker kjøttet. Jeg brukte en klype til å løfte kjøttet fra bollen til pannen, jeg ville nok ikke helt det over fra bollen da kjøttet kommer til å koke i marinaden fremfor å stekes. Når kjøttet er mørt er det klart for servering. 

Før noen spør, nei den ølen er ikke min. Det var skummelt vanskelig å ikke ta seg en øl sammen med Adrian på lørdagskvelden, men mestringsfølelsen var enorm på søndag. Jeg holdt meg til å drikke Villa, og det smakte minst like godt. I morgen skal jeg starte med en utfordring, men det skal jeg fortelle om i morgen. Nå skal jeg kose meg ute, hvor jeg i dag har fått ny varmelampe (tusen takk mamma<3), med en episode Shameless og Japp-is! Jeg kan gi review på den i morgen, men jeg kan si allerede nå at jeg tror den er en innertier. Ha en fin mandagskveld!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *