Kremet pasta med kylling, bacon og grønnsaker

Categories Blogg

God (tidlig) helg! Litt kjipt å ikke være på jobb i dag egentlig, fridager føles mye bedre når du kan gå hjem fra jobb å tenkte “kort uke, lang helg, livet er deilig!” Men selv om det blir en annerledes fridag, som alt annet for tiden, blir det deilig å kunne sove lenge en ekstra dag. Men la oss komme til saken! I dag skal jeg dele en av mine favorittoppskrifter, som selvfølgelig er en pastarett. Har noen forresten prøvd å lage pasta av squash? Send meg gjerne en melding om det er verd å prøve seg på. 

Som med det meste jeg lager er dette en enkel rett, det som tar mest tid er å kutte kjøtt og grønnsaker. Jeg har laget denne oppskriften mange ganger, og tilsetter som regel alltid forskjellige ting. Dette er ikke noe du trenger å handle inn så mye til, bruk det du har i kjøleskapet. Jeg blir å legge ut alt jeg har brukt, men du kan enten droppe eller bytte ut de grønnsakene du vil. Dette brukte jeg denne gangen (lagde alt for mye så prøver å tilpasse oppskriften til to personer): 

  • 250 g pasta (jeg brukte Gigli Toscani som jeg kjøper på rema, den er perfekt for kremet saus og trekker alle smaker godt til seg)
  • 1 kyllingfilet
  • 6 skiver bacon
  • 50 g sjampinjong
  • 1/2 rødløk
  • 1 sjallotløk
  • 3 fedd hvitløk
  • 2 gulrøtter
  • 1/2 brokkoli
  • 8 – 12 stilker asparges
  • 3 dl fløte
  • Cherrytomater
  • En god dose parmesan
  • Salt og pepper

Denne listen ble lang, men det viktigste er pasta, kylling, bacon, sjampinjong, all løken og fløten. Det smaker godt med bare det, men hvis du har grønnsaker liggende i kjøleskapet drar det smaken opp mange hakk. Jeg skriver fremgangsmåten med utgangspunkt i at alt tilbehør er ferdig kuttet opp, syntes selv det er greit å starte med det. Start med å kutt kylling og bacon så det kan steke mens du kutter resten. 

Når kylling og bacon er stekt, skal soppen stekes i fettet fra baconet. Bruker du bacon med lite fett vil jeg anbefale å legge til smør, men ikke for mye siden soppen da ender opp med å kokes i stedet for å stekes. Tilsett gjerne salt og pepper nå for mer smak. Vil nevne det samme her som jeg gjorde med soppsausen, du kan godt lage dette selv om du ikke liker sopp! Soppen er med på å sette en god smak, men som en motstander av konsistensen på sopp har jeg stor forståelse for at man ikke vil bruke det. Håper du er like heldig som meg å har en kjæreste du kan dumpe alle soppbitene på fatet til<3

Når soppen har stekt et par minutter tilsettes rødløk, sjallotløk og hvitløk. Det også skal surre et par minutter, du vet der er ferdig når sjallotløken har gyldnet. Dette gjør du mens du koker opp pastavannet. Når blandingen er klar helder du fløten over å lar det koke opp på svak varme, det skal ikke koke skikkelig, bare småkoke. Tilsette kyllingen når det har begynt å koke. 

Når vannet til pastaen har kokt opp tilsetter du godt med salt og pastaen. Når det er fem minutter igjen tilsetter du gulrot og brokkoli (hvis gulroten er i store biter bør du tilsette den før). Når det er ett minutt igjen av koketiden tilsettes asparges. Avslutt med å hell av vannet, tilsett sausen, og ha i cherrytomater delt i to. Nå er det klart for servering!

Baconet smaker best sprøstekt så det bør ikke blandes inn med resten. Dette er ikke en veldig våt saus så det kan gå bra, men sjansen er stor for at baconet blir seigt og mindre smakfull. Bon apetitt venner og bekjente, og god langhelg<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *