Koteletter med løksaus og ovnsbakte poteter

Categories Blogg

Første oppskrift på bloggen! Dette er en favoritt hos meg, og forhåpentligvis slår den godt an hos deg også. Jeg har kommet opp med denne løksausen selv, og det er den som skal ha æren for at dette er en så god rett. 

Det man trenger er: 

  • Koteletter (jeg liker best nakkekoteletter, men her kan man bestemme selv)
  • Grillkrydder
  • Mandelpotet
  • Potetkrydder
  • Olje
  • Gul løk
  • Sjallotløk
  • Hvitløk
  • Kjøttbuljong
  • Creme fraiche
  • Fløte
  • Persille eller kjørvel
  • Gulrot
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Salt og pepper

Ovnsbakte mandelpoteter

Vask så mange poteter du ønsker å lage og legg de i en plastpose. Kutt opp to fedd hvitløk og sjallotløk (en er nok, men de jeg hadde var så små så jeg brukte to). 

  • Tips: Krydder til poteter fra Jacobs utvalgte er utrolig godt. Det er jo dessverre vanskelig å få tak i nordpå ettersom det kun selges på Meny, men det kan enkelt lages hjemme! For å lage det selv trenger man bare blande sammen timian, persille, oregano, paprikakrydder, løkpulver, salt og pepper. En perfekt og smakfull blanding til potet. 

Jeg hakket opp løken i min nye multikutter som jeg kjøpte for 349kr på Clas Ohlson (verd hver krone), og blandet det inn med poteten. Til slutt hadde jeg en liten dash olje i posen før jeg ristet godt og fordelte potetene utover på et bakepapir. Legg gjerne potetene til marinering tidlig på dagen hvis det er tid til det. Potetene er nå klare for 30 minutter i ovnen på 220 grader, så er de ferdige!

Koteletter med løksaus

Start med å stek kotelettene på middels varme. Jeg bruker alltid grillkrydderet fra Knorr fordi jeg innbiller meg at det er det mamma gjør, noe som heldigvis har vist seg å være veldig godt! 

Samtidig som kotelettene stekes hakker man opp en løk, to sjallotløk og tre fedd hvitløk. Denne blandingen stekes i fettet fra kotelettene, som bare kan legges til side når de er ferdigstekte. Når løken begynner å bli brun heller man over 2 dl vann og knuser to terninger kjøttbuljong til, dette skal småkoke ett minutt eller to. 

Når blandingen koker opp kan man hakke opp litt persille eller kjørvel om man vil det, men dette kan sløyfes. Til slutt tilsetter man et halvt beger Creme fraiche og 3 dl fløte, før man smaker til med salt og pepper. Når dette er gjort legger man kotelettene oppi sausen mens man gjør seg ferdig med det som gjenstår. 

Man kan bestemme selv hvilke grønnsaker man ønsker til, her går det som oftest i kokt gulrot, brokkoli og rosenkål.

Det var det, enkelt og greit! Lykke til med matlagingen og vel bekomme x

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *