Hjemmelaget lasagne

Categories Blogg

Først og fremt, tusen hjertelig takk for alle fine meldinger etter mitt forrige innlegg. Om dere hadde skjønt hvor hyggelig jeg syntes det er med fine meldinger og kommentarer, det er virkelig ingenting som lyser opp dagen min mer. Så takk for at dere som leser er så gode med meg, jeg setter enormt stor pris på det. 

Over til dagens oppskrift. Her om dagen skulle jeg lage lasagne til middag fordi jeg ville gjøre det enkelt, men fant ut at jeg hadde alt jeg trengte for å lage det fra bunnen så da lot jeg Instagram bestemme. Da stemte hele 88 stykker for at jeg skulle lage det fra bunnen, så beklager til dere 13 som stemte for Toro. 

Å lage det fra bunnen er faktisk veldig enkelt, og smaker 100 ganger bedre enn om du tar snarveien. Det man trenger er: 

Tomatsaus 

400 gr kjøttdeig

4 dl hermetiske tomater

3 ss tomatpurre

1 løk 

3 fedd hvitløk

2 gulrøtter

2 stilker stangselleri 

Basilikum, salt og pepper

Ostesaus 

5 dl melk

3 ss hvetemel

3 dl ost

Og til slutt

6 – 9 plater pasta

Ost til topping

Starter med å steke kjøttdeig. Når den nærmer seg ferdig blander man inn løk og hvitløk og lar det surre 1-2 minutter, før man blander tomatpureen godt inn og lar det surre noen minutter til. Når dette er gjort blander man inn hermetiske tomater, basilikum, salt og pepper og blander alt godt sammen. Sausen kan nå stå å putre på lav varme mens man lager ostesaus. 

Ostesausen er veldig enkel å lage med bare tre ingredienser. Hell 3 dl av melken i en kasserolle og kok opp, de resterende 2 dl helles i en plastbolle og blandes inn med hvetemel. Dette skal blandes godt til en jevning, som skal blandes inn med resten av melken når den har begynt å koke. Ta nå kasserollen av platen og bland osten inn, og vipps ostesausen er ferdig. 

Til slutt er det bare å få alt i en ildfast form før det skal inn i ovnen, 210 grader i 30 minutter. Legg tomatsaus, ostesaus og pasta lagvis, hvor mange lag det blir kommer an på størrelsen på formen. Og tips: hjemmelaget hvitløksbrød smaker veldig godt til. 

10/10 middagstips fra meg til deg. Håper alle har hatt en prima påske og får tilbake hverdagen sin snart. Jeg starter opp med digital undervisning igjen i morgen og gleder meg til det. Har jobbet i seks timer med forberedelser i dag så nå skal jeg slappa litt av på sofaen før jeg tar kveld. Sender en internettklem til alle i dag også<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *