Hjemmelaget bolognese

Categories Blogg

Hvis jeg hadde måtte spise en rett resten av livet hadde jeg valgt pasta bolognese. Jeg tuller faktisk ikke når jeg sier at jeg har lyst på det hver eneste dag, er ikke det merkelig? Før jeg møtte Adrian levde jeg så og si på Dolmio og Toro, men han lærte meg raskt hvor mye bedre mat smaker når det er laget fra bunnen av. Jeg har enda tilgode å lage pastaen fra bunnen, trolig på grunn av minner av en veldig mislykket pastarett som ble laget da jeg hadde mat og helse for et tiår siden. Men i dag skal jeg dele min bolognese-oppskrift, som jeg vil påstå smaker bedre enn noen annen jeg har fått servert. Jeg har brukt to år på å finn ut hva som blir best, og jeg tror endelig jeg har nådd toppen. 

Det du trenger er: 

  • Hermetiske tomater (jeg bruker kun de fra Rema 1000, har prøvd mange andre men det blir ikke det samme. Blander en med hvitløk og en med basilikum og urter)
  • 400-500 g kjøttdeig
  • En rødløk
  • En halv gul løk
  • To sjallotløk
  • Fire fedd hvitløk
  • Olje
  • To gulrøtter
  • To terninger kjøttbuljong
  • 3-4 dl vann
  • Et halvt glass tomatpuré
  • Laurbærblad
  • Salt og pepper
  • Pasta

Tips: Jeg bruker å tilsette oregano og persille i sausen men det kan sløyfes (sløyfes betyr at man kan droppe det, vil bare nevne det ettersom jeg lærte det selv for ikke så veldig lenge siden).

Det første man gjør er å kutte opp all løken i små biter. Her brukte jeg stavmikser for å få finkuttet alt, men det gjorde jeg for første gang i går så å kutte det opp for hånd er virkelig ikke noe problem. Når man har gjort det skal løken freses med litt olje i pannen før man går videre. 

Når det er gjort blander man inn to buljongterninger. Jeg syntes det er greit å få de godt blandet inn før jeg heller på vannet. 

Når du har tilsatt vannet skal det få putre i to til tre minutter før man blander inn tomatpuré. Det som kommer nå er det viktigste i hele prosessen!

Jeg har alltid hatt tomatpuré i til slutt, men etter jeg begynte å blande den inn før de hermetiske tomatene har sausen fått en heeelt annen smak. En mye bedre smak! Når dette er gjort kan man kutte opp gulrot mens basen småkoker. 

Når gulroten er kuttet er bare tilsette den, de hermetiske tomatene, krydder om man vil, og salt og pepper. Når alt dette er gjort skal sausen småkoke på lav varme så lenge det lar seg gjøre. Jeg har vanligvis latt den stå i 4-5 timer, men lot den putre i hele 7 timer i går, og da smakte den utvilsomt bedre enn noen gang. Som jeg nevnte er jeg over gjennomsnittet glad i pasta, så derfor har jeg sett en del videoer på nettet om hvordan jeg kan få den perfekt. Det jeg lærte da var at pastaen skal koke i en stor kasserolle med mye vann og mye salt. I tillegg skal sausen få putre så lenge som mulig for best mulig smak. 

Kjøttdeigen kan man gjerne steke før man begynner med sausen, men siden den var frossen når jeg begynte å lage mat ventet jeg til senere. Jeg har tidligere hatt kjøttdeigen i med det samme jeg setter på sausen, men har lært at den da kan bli seig og ødelegge mye av smaken. Jeg vil anbefale å ha kjøttdeigen i når det er ca en time igjen. 

Jeg er stor fan av fersk pasta, helst tagliatelle, men gikk for en litt spenstigere variant denne gangen. Kjøpte denne på Rema 1000, og den er absolutt å anbefale. 

Jeg hadde bestemt meg for å droppe hvitløksbrød, men er det noe som fortjener hvitløksbrød så er det jo pasta bolognese. 

Jeg vet at det ser ut som det er mye jobb og at man trenger mange ingredienser, men hvis du tar deg en runde på kjøkkenet kan jeg nesten lovet at du finner de fleste ingrediensene der allerede. Hvis du har lyst å kose deg til helgen vil jeg anbefale deg å prøve denne oppskriften, jeg kan garantere deg at du ikke blir skuffet. 

I kveld skal jeg lage quesadillas, så i morgen kommer det oppskrift på hjemmelaget salsa og guacamole! Ha en fin dag videre x 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *