En litt annerledes tacofredag?

Categories Blogg

God fredag! Jeg har veldig lyst til å si endelig helg, men vi kan vell alle være enige om at hver dag er en helgedag for tiden? Men for min del prøver jeg å bevare alle ukedagene så godt jeg kan, for fredag er min favorittdag og jeg vil ikke bruke den opp. I tillegg har jeg et par faste rutiner knyttet til middag her hjemme, så jeg er for så vidt ganske hverdags orientert. Texmextorsdag og biff-fredag har blitt rutine, og det syntes jeg er helt nydelig for man kan lage så utrolig mye god mat innenfor begge kategoriene! Min absolutte texmexfavoritt er quesadillas, som jeg egentlig føler er mer snaks enn middag, men men. I dag skal jeg legge ut oppskrift på hvordan jeg lager hjemmelaget salsa, også kalt pico de gallo, og guacamole. Så vil jeg bare si at det er ikke vanskelig å lage dette, men kuttingen tar litt tid!

Det man trenger er: 

  • Kylling
  • Tacokrydder
  • Tortillas
  • 4 tomater
  • 3 lime
  • 1 rød paprika
  • 1 grønn paprika
  • 2 avokado
  • 1 rød løk
  • Fersk koriander
  • Salt og pepper

Pico de gallo

Jeg tenker at det enkleste er å bare starte med en liten bildeserie som viser ganske greit hva som skal gjøres: 

 

Veldig enkelt og greit: Du skjermer et kryss på bunnen av tomatene, legger de 1-2 minutter i kokende vann (når skallet begynner å prelle av er de klarer for å tas opp) før du flytter de over i iskaldt vann og lar de avkjøle seg. Når dette er gjort er de kjempe enkle å skrelle. Etter de er skrelt liker jeg å tørke av de med kjøkkenpapir, de er mye mer behagelig å jobbe med da. Del hver tomat i fire, fjern innmaten og kutt de opp i små biter. Før man begynner med paprika (som kan byttes ut med chilli om man liker det sterkere) og koriander squises det limejuice over tomaten, da får denne satt seg med en gang. Jeg brukte veldig store tomater denne gangen så trengte en og en halv lime for å få den smaken jeg ville, men som dere skjønner her er det bare å smake til. 

Tips! Hold kniven og vend den rundt når du squiser ut saften fra limen, da går det mye fortere og du får ut alle saften som er der. 

Jeg har som nevnt investert i livets kjøkkenredskap, så jeg kutta hele den røde paprikaen og koriandern med stavmikseren min før jeg rørte det inn med tomaten og limen. Når alt dette er gjort er det bare å smake til med salt og pepper før man setter den i kjøleskapet. Den kan gjerne lages dagen før, jeg syntes faktisk den smaker bedre etter at den har fått stått en stund til kjøling. 

Guacamole

Her gjorde jeg det så enkelt som at jeg la to avokado, en hel rødløk, saften fra en og en halv lime, salt og pepper, en hel grønn paprika og en halv potte (yes thats right) med koriander i en bakebolle og kjørte (for første gang) på med stavmikser! Det var en drøm etter å ha brukt mine timer med umodne avokados og gaffel. 

Resultatet ble upåklagelig! Dette er jo en veldig enkel oppskrift da, og man kan jo legge til det man måtte ønske. 

Da jeg bodde i England jobbet jeg på en restaurant som het Las Iguanas, og der lagde de verdens beste quesedillas. Jeg får dessverre ikke til å lage de samme hjemme, men det som var med disse var at de var utrolig enkle. Det var liksom bare kylling og ost i de, så derfor har det blitt til at jeg bare har kylling og ost i mine. Hvis noen har noe godt forslag til annet fyll må dere gjerne sende meg en melding! 

Et triks jeg bruker når jeg lager quesadillas er at jeg hakker opp kyllingen før jeg legger den i tortillaen, jeg innbiller meg at man ikke trenger like mye kylling da fordi du fordeler det så mye bedre. 

Hvis du trengte litt inspirasjon til tacofredagen din håper jeg du fant det her. Ps: jeg bruker faktisk en hel fersk krukke med koriander når jeg lager dette, så ikke vær redd for å kjøre på!

I dag planlegger jeg å lage biff med annapoteter og hjemmelaget peppersaus, så da kommer oppskrift på det i morgen. Håper du får en nydelig helg, x

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *