Last Updated:

Gratinert pasta med kylling, bacon og masse ost

Categories Mat

Kjære alle sammen, jeg skal nå dele en oppskrift som garantert kommer til å bli en gjenganger om dere prøver dere på den. Pasta er og kommer nok alltid til å være min favoritt, for det er så anvendelig! Man kan jo lage hundrevis av forskjellige retter med så mange forskjellige typer pasta. Må le litt når jeg tenker på at det ikke er mange år siden jeg kun spiste Dolmio når jeg lagde pasta, og ba om å få bolognese uten parmesan når jeg spiste ute. The tables have turned! Heldigvis har jeg tatt til fornuft og begynt å utforske alt det spennende man kan lage. Over til dagens oppskrift. Jeg kom over The Cooking Rookie på Instagram på lørdag og scrolled gjennom oppskrifter der i timesvis, herregud så mye inspirasjon jeg fant! Jeg ble inspirert av hennes oppskrift som du kan finne her, men valgte å gjøre en god del endringer. Fremfor å lage en one pot versjon gikk jeg for gratinering, i tillegg til at jeg la til en del ingredienser.

Her er det jeg brukte:

  • 500 g pasta (pennoni)
  • 2 kyllingfilet
  • 125 g bacon
  • 3 ss italiensk dressing (kan lages selv eller kjøpes på butikken)
  • 2 fedd hvitløk
  • Ett glass pastasaus
  • 3 dl matfløte
  • Fersk basilikum
  • Apetina mozzarella
  • Apetina mozzarella og rød cheddar
  • 50 g parmesan
  • Salt og pepper

(Quick tip: all ost fra Apetina fås kjøpt på Rema 1000 med 40% avslag denne uken)

Denne retten skal tilberedes i stekepannen før den skal inn i ovnen. HUSK! at pastaen ikke skal fomhåndskokes, den skal koke i sausen. Men først, varm opp stekepannen og tilsett italiensk dressing (lys dressing, ikke kremete dressing). Kyllingen skal stekes i dressingen, ikke i olje eller smør. Når kyllingen nærmer seg ferdig drysser man over litt salt og pepper, før man setter den til side og steker baconet.

Når alt er baconet er gyldent og sprøtt tilsetter man pastasaus og fløte. Her kan man selv velge hvordan saus man går for, jeg valgte en nøytral pastasaus fra Jacobs utvalgte. Når man har blandet at alt sammen tilsetter man pastaen og blander den godt inn sånn at all pasta er dekket av saus. Legg så over lokket og la putre i ca 15 minutter, til pastaen er al dente. Pastaen skal være spiselig før man har den over i ildfast form, men ikke for myk ettersom den også skal inn i ovnen.

Tilsett gjerne litt basilikum i sausen for mer smak, jeg sparte det til slutt men kommer nok til å ha litt i sausen neste gang. Når pastaen er klar legger man den over i en ildfast form. Jeg la ett lag pasta, drysset rikelig med mozzarella og basilikum og la over et nytt lag pasta. På toppen hadde jeg over parmesan, enda litt basilikum og blandingen av mozzarella og cheddar (den er helt magisk når noe skal gratineres).

Når alt er på plass i formen skal den rett i ovnen (230 grader) i 15 minutter. Jeg hadde litt rester av focaccia som jeg serverte sammen med pastaen.

Kan garantere at du kommer til å takke meg om du prøver deg på denne retten. Alle kan lage den og den er skikkelig smaksrik. Skjønner at jeg ofte sier “dette er det beste jeg har laget!”, men jeg mener jo alltid det. Etter at jeg lagde dette satt jeg bare her og tenkte “shit, dette var virkelig det beste ever!” så ja plis prøv det selv<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *