Boeuf Bourguignon

Categories Mat

Føler meg FANCY når jeg skriver det navnet der altså, for det er litt fancy å skrive Boeuf i stedet for beef. Men det er vist sånn det skal skrives, så da får jeg bare være på den litt finere siden her. Det er ikke til å legge under en stol at dette er et ganske fint måltid også, med mange deilige smaker. Jeg har tilberedt alt i slow cookeren min, men det kan også fint lages i en kasserolle (har ikke oppskriften på det, men det er nok bare et google-søk unna). Her er ingrediensene jeg har brukt:

  • 600 g høyrygg
  • 150 g bacon
  • 400 g tomatsaus
  • 2 ss tomatpurre
  • 2 ss soyasaus
  • 3 dl kylling buljong
  • 4 dl rødvin
  • 2 ss hvetemel
  • Salt og pepper
  • 10 – 15 småpoteter
  • 5 gulrøtter
  • 100 g sjampinjong
  • 2 ss bladpersille
  • 2 ts timian

Steg 1: Stek bacon og kutt kjøttet opp i terninger. Når baconet er ferdig har man det i formen, før man steker kjøttet i samme stekepanne.

Steg 2: Lag sausen. Hell først vin over i stekepannen (den skal ikke vaskes etter man har stekt kjøttet), og kok inn til 3/4 mengde. Tilsett så buljongen og la det igjen nå kokepunktet. Nå tilsettes tomatsaus, tomatpuré, soyasaus og hvetemel. Få igjen sausen opp til kokepunktet.

steg 3: Kutt opp alt av grønnsaker å ha det i formen.

Steg 4: Hell over sausen, timian, bladpersille, salt, pepper og vent. Dersom man bruker slow cooker setter man den på 8 timer og lar maten lage seg selv.

Tror kanskje dette er den enkleste oppskriften jeg har lagt ut. Det er selvfølgelig litt steking og kutting, men hjelpes meg så lite jobb det er sammenlignet med hva man får. Denne retten slo skikkelig godt an i heimen her, og kommer garantert til å lages igjen om ikke så alt for lenge.

Lite tips: Jeg hadde alle grønnsakene i fra starten, men tror nok jeg hadde ventet med å tilsette gulroten. Jeg ville også lagt til løk dersom jeg skulle laget det igjen, tenker det hadde passet perfekt med en gul løk og to-tre sjallotløk.

Vet ikke om jeg har skrevet det her før, men jeg skriver det uansett igjen: Om du ikke har slow cooker, skaff det! Jeg elsker den så høyt, og den gjør matlaging så enkelt og godt. Jeg lager nachos i kveld, og har for øyeblikket kylling liggende sammen med hjemmesnekret tacosaus i Crockpoten min (merket jeg har), og det lukter deilig i hele leiligheten. Man kan lage det meste med dette veldig tidsparende apparatet, og ja jeg vil anbefale det til ALLE. Jeg har planer om å prøve meg på lapskaus i den om ikke så lenge, så det blir spennende! Nå skal jeg lene meg tilbake og vente en time til før jeg klargjør nachosen og får den i ovnen. Lykke til om du prøver deg på denne oppskriften, jeg tror ikke du blir skuffet.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *