Den beste carbonaraen jeg har smakt

Categories Blogg

Endelig er verdens beste dag tilbake, og det feires med et smell! Neida, det er som alltid en kosedag<3 Jeg har vært på jobb og på shopping, og etter jeg har posta denne oppskriften skal jeg hive meg rundt med helgevasken. Neste uke starter skolen som normalt igjen og jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til det. Jeg for min del skal være hjemme både mandag og tirsdag siden jeg har min første eksamen, men på onsdag skal jeg endelig tilbake til en litt mer normal hverdag. 

Jeg vet at jeg sa jeg skulle legge ut denne oppskriften for noen dager siden, men livet skjedde og ting har gått litt i ett. Det skjer mye om dagen, både med jobb og med studier så jeg har ikke så mye tid som jeg gjerne skulle hatt. Det er lite kreativ matlaging, fokuset har vært mer på noe som går raskt. Men jeg har heldigvis prøvd meg på carbonara så nå er oppskriften klar. Jeg fikk som sagt denne oppskriften av en venn, og glad er jeg for det! Carbonara skal vist smake best pancetta, og det fikk jeg i dag etter å ha spesialbestilt det på delikatessen her i byen. Så selv om at vi lagde carbonara på onsdag, skal vi også spise det på søndag! (Funfact: Spiste dolmio på tirsdag, carbonara på onsdag, skal spise chicken francece i morgen og caronaris igjen på søndag. Best week EVER!). 

Gikk selvfølgelig for hvitløksbrød sammen med pastaen, og det var helt nydelig. Men la oss komme oss til saken! Det du trenger til to personer er: 

  • Ca 250 g pasta
  • Så mye bacon eller pancetta som du ønsker
  • 3 egg
  • 2 fedd hvitløk
  • Oliven olje (mitt valg, trenger ikke være ditt. Bruk det du har!)
  • Rikelig med parmesan
  • Salt og pepper

Jeg vet ikke med deg men jeg syntes denne handlelista er utrolig kort, og det meste har du kanskje i kjøleskapet fra før? 

Start med å sett vannet på kok. Jeg kan ikke forklare hvorfor det skal være sånn, men du skal tydeligvis få det beste resultatet om du bruker en stor kasserolle med mye vann. Tilsett like mye vann som er i Stillehavet (neida, men vannet skal være så salt at det ville gjort litt vondt å drikke det) når vannet har begynt å koke. Med en gang du har fått vannet på kok varmer du opp steikepanna, her lærte jeg en ting når jeg kjøpte ny panne: For å unngå at pannen blir fort ødelagt, skal den varmes sakt opp. Den blir veldig fort dårlig om man kjører på med full varme med en gang. Når du skal steke kjøttet skal pannen uansett ikke være så veldig varm, men husk denne regelen uansett. Ha varmen på 5/10 ca, tilsett litt olje, hvitløksfedd og kjøttet. Det som er greia her er at baconet skal “rendere”, det vil si at fettet skal få smelte i panna. Denne prosessen tar litt tid, så det er derfor greit å få det i gang så fort du har fått vannet på plass. 

Samtidig som alt klargjør seg skal du lage klar eggeblandingen. Dette er veldig enkelt og går fort (så da har du også tid til å lage hvitløksbrød, oppskrift her). Du skal ha ett helt egg og to eggeplommer. Bland eggene forsiktig, gjerne med en gaffel, før du tilsetter en vridning med salt (altså ikke så mye) for å løse opp bindestoffene i egget (eller noe sånt). Tilsett også rikelig med pepper og rikelig med parmesan. Når alt er i bollen skal dette røres sammen til en slags røre. 

Når kjøttet og pastaen er ferdig setter du stekepannen med kjøttet på et kaldt underlag og fjerner hvitløken. Hell en god del av pastavannet i en beholder og resten i vasken, vannet du skal ta vare på skal du bruke i sausen. Jeg fikk beskjed om å bruk 3/4 kopp men det syntes jeg var en himla vanskelig måleenhet så jeg bare gikk etter magefølelsen. Nå blander du pastaen inn sammen med kjøttet i samme stekepanne som du har brukt. Hell over litt av pastavannet, jeg hadde i så mye at det dekket flaten til stekepannen + litt til. Så lar du temperaturen roe seg litt så ikke egge stivner og blir ubrukelig, men ikke la det bli for kaldt heller ettersom du da får en veldig sausete pasta (det vil du ikke). Når temperaturen er varm men ikke rykende varm tilsetter du eggeblandingen. Vend alt veldig godt i pannen, og sett den gjerne på pannen på lav varme til du syntes det ser bra ut. Det kan godt hende at den er helt perfekt og ikke trenger å settes over varme, dette må du bare se an selv. men vær forsiktig så du ikke varmer den for mye, da kan den ende opp med å bli tørr. 

Så er det bare å servere, gjerne med hvitløksbrød men absolutt med enda mer pepper og parmesan. 

Jeg burde egentlig roe ned pastaspisingen min, men det smaker så vidunderlig godt at det tror jeg ikke at jeg klarer. Joda, det kommer ikke til å bli fire pastadager i uken neste uke, men det blir hvertfall én. 

Nå venter rydding og vasking, før det blir biff med knuste poteter og soppsaus. Ha en nydelig helg<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *