Chicken Francece

Categories Blogg

God søndag alle sammen! I går lagde jeg en pastarett som jeg så Gladkokken lage på God morgen Norge, og han hadde helt rett i at det var en unik smaksopplevelse. Adrian ble helt overgitt over hvor sinnsykt godt det faktisk smakte, så derfor tenkte jeg at det var på sin plass å dele oppskriften her. 

Det kan trenger for to personer: 

  • 2 kyllingfilet
  • 2 egg
  • Frisk persille
  • 4 ss hvetemel til panering
  • 1 sitron
  • 1 ss olje
  • 5 fedd hvitløk
  • 4 dl kyllingkraft
  • 1,5 dl hvitvin
  • 2 ss hvetemel
  • 4 ss smør
  • Parmesan til servering
  • Salt og pepper
  • 250 g pasta (jeg brukte Linguine, min nye favoritt)

Jeg gjorde et par feil i rekkefølgen på ting, så følg oppskriften nøye. Det smakte heldigvis godt selv om jeg gjorde feil, men gleder meg til å gjøre det riktig neste gang. 

Start med å del kyllingen i to og legg de i en plastpose. Videre slår man over filetene med en kjevle så de får lik tykkelse over hele flaten, som på bildet over. Vil bare si at jeg hadde planer om å legge ut GIFs av dette, men det tillot ikke miniblogg. 

Når kyllingen er klar mikser man sammen egg og persille i en skål, og har hvetemel i en annen. Legg først kyllingen i melet, og pass på at hele er dekket av mel. Legg den så i skålen med egget og gjør det samme. Når dette er gjort legges den i en panne med medium/høy varme og litt olje, hvor den skal stekes i ca 2 minutter på hver side. Pass på at den ikke blir svidd! 

Så er det tid for å lage sausen, og her er det viktig at man følger med på rekkefølgen. Start med å ha 1 ss smør i pannen (ikke vask pannen etter du har stekt kyllingen), når det er smeltet tilsetter du hvitløken og to skiver sitron. Stek noen minutter, men husk at hvitløken ikke skal bli brent. Tilsett så melet og rør godt om, la steke et par minutter før du heller over hvitvinen. Bruk en visp og rør om du til du får en slags røre, så skvises saften fra resten av sitronen over. Hell så over kyllingkraften å la det småkoke i 10 minutter. Sett nå vannet til pastaen på kok, da blir den ferdig samtidig som sausen.

Skru så ned varmen og tilsett 3 ss smør og kyllingfiletene. La det på nytt småkoke igjen (over lav varme), men snu kyllingen etter fem minutter. Smak til sausen med salt og pepper. 

Ha parmesan og litt persille som du kan toppe med, og så er klart for servering. 

En ting kan jeg love, å det er at dette ikke var siste gang denne ble laget her hjemme. Det var en utrolig deilig smak på dette, og jeg gleder meg til å gjøre det riktig neste gang. I dag skal jeg lage indrefilet av svin med mammas potet (jepp jeg hadde det forrige uke også, men det er så digg at jeg har ikke sluttet å tenke på det siden). Håper alle får en fin søndag<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *