Last Updated:

Winner, winner, chicken dinner

Categories Mat

Jeg vil bare starte med å beklage, det er virkelig ikke meningen at Adrians tær skal være med på så mange matbilder, men det har nå bare blitt sånn. Så beklager. Nok om det, nå skal jeg dele en oppskrift jeg er VELDIG stolt av. Baconsurra kylling er selvfølgelig ingen nyhet, men tilbehøret og sausen har jeg kommet opp med selv.

Her er en liste over hva man trenger til 2 personer (men som vanlig er det nok saus til 6):

Middag

2 kyllingfilet

1 pk mozzarella

4-6 skiver bacon

1 pose ris

Tilbehør

4 sjampinjong

1/2 paprika

1/2 rødløk

1 pose grønnkål

2 ss soyasaus

Salt og pepper

Saus

1/2 paprika

2 sjallotløk

2 fedd hvitløk

1/4 løk

1/4 rødløk

2 ss bladpersille

2 kuber kylling buljong

1 dl vann

Ett beger creme fraiche

1 ts chillipulver

1 ts paprika (krydder)

Salt og pepper

Jeg lagde tre fileter ettersom jeg hadde kjøpt en tre pk på tilbud og alltid er redd for at det skal bli for lite mat, men kan nå fortelle at man blir mett på å bare spise en. Det første man gjør er at man åpner opp kylling og fyller den med mozzarella, og når dette er gjort surrer man bacon rundt og bruner den i stekepannen. Legg så kyllingen i en ildfast form med steketermometer i en av filetene, når kyllingen har nådd 70 grader tar man den ut å lar den hvile. Samtidig som kyllingen er i ovnen kan man lage tilbehør og saus.

Jeg kuttet opp alle grønnsakene samtidig som brunet kyllingen i stekepannen, så jeg hadde alt klart når kyllingen gikk inn i ovnen. Ha alle grønnsakene i stekepannen bortsett fra grønnkålen, la det surre litt før du tilsetter grønnkål, soyasaus og krydder. Dette går veldig fort, så gjerne vent til kyllingen nærmer seg ferdig. Lag heller sausen først siden den godt kan stå å trekke en stund.

Når du skal lage sausen har du bare alle grønnsakene i en kasserolle, hvor det skal surre en liten stund før du tilsetter kylling buljong og vann. Når vannet når kokepunktet tilsetter man Creme Fraiche og blander godt. Når alt er blandet godt brukte jeg stavmikser for å gjøre sausen myk. Dette resulterte i en tykk og deilig saus! Jeg er seriøst så fornøyd med den at jeg aldri kommer til å kjøpe ferdig kyllingsaus igjen. Jeg skjønner at det er enkelt å kjøpe en pakke fra Toro, men dette er også enkelt også smaker det helt himmelsk. En skikkelig anbefaling!

Adrian spiser alt, men det skal mye til å for å få han begeistret. Han er typen som nikker og sier “mhm ja dette var godt”, men aldri “omg dette var helt sjukt digg!”, så når han ble entusiastisk og dro på smilebåndet av denne maten her kjente jeg skikkelig på mestringsfølelse. Jeg kommer meg gradvis opp og frem i matlagingen, og syntes det er utrolig gøy at jeg tør å lage litt ting uten å følge noen oppskrift.

Så ja, 10/10 måltid som anbefales varmt. I dag lager jeg beef bourguignon for første gang, men da en blanding av flere oppskrifter. Det er så mange som lager alt forskjellig, så jeg liker og ta det beste ut av flere oppskrifter og håpe på det beste. Jeg tror nok jeg har truffet godt i dag for det lukter helt himmelsk her hjemme. Jeg legger ut oppskriften jeg har brukt på den i morgen. Til sist vil jeg bare selv kommentere hvor utrolig gøy det er å ta bilder med et skikkelig kamera. Jeg syntes bildene blir veldig klare og fine, og at det har løftet bloggen ett hakk opp. Håper du prøver deg på oppskriften og at du får en fin helg <3 KLEM

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *