Last Updated:

Knuste poteter med Wenches gourmet-soppsaus

Categories Mat

I dag tenkte jeg å dele oppskrift på knuste poteter og gourmet-soppsaus. De knuste potetene hørte jeg om for lenge siden, men jeg har laget min egen liten vri på dem, og oppskriften på soppsaus har jeg stjele fra verdens beste tv-kokk (<3Wenche<3). Jeg vet at jeg for ikke så alt for lenge siden sa at jeg skulle begynne å spise mindre kjøtt, men det viste seg  å være enklere sagt en gjort. Så til alle som tenker: hva f**n? Så er svaret at jeg rett og slett bare sliter med det. Men ja, til disse potetene og denne sausen kan man spise hva man vil til, men jeg går som oftest for entrecôte siden jeg syntes det er himla godt.

Så det man trenger for to personer til potetene er:

  • 15 – 20 små poteter (kommer an på størrelsen selvfølgelig)
  • Ca 150 g parmesan
  • Diverse krydder (timian, paprika, persille, oregano, osv.)
  • Hvitløkspulver
  • Salt og pepper
  • Kanskje smør

Himla knotete handleliste det der, men som jeg har nevnt før bruker jeg en krydderblanding fra Jacobs utvalgte (som jeg anbefaler på det sterkeste). Men man lykkes nok med disse potetene uansett hvilket krydder man går for, du kan til og med droppe krydderet om du føler for det, men vil da uansett anbefale å bruke salt og pepper.

 

Først koker man potetene, så lar man dem avkjøle litt før man legger dem i et papir og knuser dem med gaffel, som vist på bildene.

Så rasper man parmesan og har det sammen med krydder over potetene. Nå kommer jeg til det med smør, for det er ikke alltid man trenger det. Dersom potetene er myke trenger man det ikke, men dersom potetene er tørre bør man legge en klatt med smør på hver potet. Du kan selvfølgelig legge smør på myke poteter også, men det er ikke like nødvendig. Men elsker du smaken av smør, så kjør på.

Når potetene er klare settes de i ovnen (210 grader, 15-20 minutter). I går kjørte jeg brokkoli og delikatesseløk som tilbehør, begge varmet på grillen siden jeg ikke hadde plass verken i ovnen eller på pannen.

Så over til sausen, som jeg lagde alt for mye av i går. Jeg vil derfor si at denne oppskriften kan brukes til 4 personer, og halveres dersom man bare er 2. Det man trenger er:

  • En grei mengde sopp, gjerne en variasjon av flere typer for mer smak.
  • 1 sjallotløk
  • 1 kinesisk hvitløk (eller 3 fedd)
  • Soyasaus
  • 2 dl hvitvin
  • 3 dl kyllingkraft
  • 4 dl fløte
  • Timian
  • Laurbærblad
  • Pepper

Viktig detalj: ikke tilsett salt i sausen, det er nok salt i soyasausen.

Kutt opp sopp, løk og hvitløk og fres i pannen et par minutter. Når soppen har krympet godt og ser brun og fin ut tilsetter man soyasaus, dette trenger du ikke måle opp det er bare helle litt over soppen. Ikke ha oppi så mye at soppen bades, men nok til at det gir smak. Når soyasausen har trukket inn i soppen tilsetter man hvitvin som skal kokes inn til ca halv mengde. Det er viktig å ikke la alt koke inn ettersom man ikke får ønsket smak da.

Når vinen er nok kokt inn heller man over kyllingkraften og fløte, samt drysser over litt timian, pepper og legger i laurbærblad. Når dette er gjort skal det putre ca 10 minutter, så det er greit å ha gjort alle forberedelsene til sausen før man setter inn poteten.

  

Jeg har ikke prøvd å lage potetene på grillen, men vil tro at de blir like gode om ikke bedre da. Skal prøve meg på å lage dem til grillmat denne sommeren, tror de kan passe ypperlig til koteletter eller grillspyd.

Nå skal jeg få på meg en kjole og gå en tur til sentrum å kjøpe is. Det er 25 grader her i dag så jeg kjenner at jeg trenger noe avkjølende, da passer det perfekt at de har livets is (shave ice) rett nedi gata. Nostalgien blomstrer når jeg spiser den isen, for jeg husket at det var en evig favoritt da jeg var barn og de solgte den på Narvesen. Siden det er nydelig vær i hele landet i dag håper jeg alle koser seg i solen og nyter dagen, det skal hvertfall jeg gjøre<3

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *